pl/eng

Logowanie w serwisie:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
slowoklucz
Edukacja z klimatem

EDUKACJA Z KLIMATEM

Scenariusz 1

Na czym wiszą chmury?
Oczywiście pytanie jest pozbawione sensu, bo na niczym nie wiszą.
Jak powstają i dlaczego wędrują w powietrzu zazwyczaj bez kontaktu
z ziemią objaśniają podstawy meteorologii. Pytanie ma jednak pewien
aspekt istotny, chodzi o pytanie, na jakim tle obserwujemy chmury.
Zresztą nie tylko chmury, ale i inne przedmioty i obiekty znajdujące się
ponad głowami: ptaki, samoloty, piłki, gwiazdy, w tym oczywiście Słońce.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz1.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 2

Ostatnia okazja do spotkania z termometrem rtęciowym.
Dwa lata temu w krajach Unii Europejskiej wycofano z produkcji,
a więc także
wycofuje się z użytkowania termometry rtęciowe. Można się o tym przekonać
w placówkach służby zdrowia, gdzie nikt już nie „strząsa” lekarskiego termometru.
W codziennym użyciu wciąż mamy z nimi do czynienia.Także precyzyjne,
sprawdzone poprzez porównywanie ze wzorcowymi, termometry meteorologiczne
z rtęcią w kapilarze są jeszcze wykorzystywane.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz2.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 3

Jak zmierzyć wiatr bez wiatromierza?
Silnych wiatrów w zasadzie się nie mierzy, bo w tym czasie każdy zmyka
w bezpieczne miejsce, a urządzenia automatyczne stają się zbyt kruche
przy takich warunkach. W zasadzie podmuchy powyżej 70 m/s niszczą
wszystko i lepiej badać je wirtualnie. Z drugiej strony warto porozmawiać
o tych
najsilniejszych wiatrach,bo budząc grozę wzbudzają także zainteresowanie.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz3.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 4

Tajemnice deszczu
Przyrząd do pomiaru deszczu, czyli deszczomierz jest najstarszym
instrumentem meteorologicznym. Chińczycy mierzyli opad ciekły za pomocą
podstawianego naczynia w kształcie nocnika już 3 tysiące lat przed n.e.
Dziś owalne naczynie niewiele się różni od pierwowzoru. Dlatego bez trudu
można sobie pozwolić na zorganizowanie sieci pomiarowej...

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz4.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 5

Chmury bez fotografii
Chmury odgrywają bardzo istotną rolę w kształtowaniu się
bilansu cieplnego naszej planety. Nie tylko, dlatego trzeba je znać.
To wiedza przydatna do prognozowania pogody na najbliższe godziny
i następny dzień. O chmurach jest sporo w wydawnictwie – tam
czerpiemy potrzebne informacje.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz5.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 6

Permanentna ekspedycja w poszukiwaniu halo
To raczej zachęta niż scenariusz. Ale za to zadanie bardzo atrakcyjne.
Piękne i tajemnicze zjawisko halo powstające wokół słońca lub księżyca,
jako 22-stopniowej szerokości okrąg lub łuk w chmurze Cirrostratus
wbrew temu, co sądzą liczni niezorientowani pojawia się na naszym
niebie dość często.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz6.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 7

Od ZEA do Kambodży
Na początku należy przypomnieć, że istnieją na świecie, co najmniej dwa rodzaje
kalkulowania poziomu wpływu cywilizacji na klimat.
Oficjalna statystyczna informacja, która dysponuje zdecydowanie przeważająca
liczba krajów to dane o emisji gazów szklarniowych przeliczona na tony CO2.
Mamy takie dane także w Polsce.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz7.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 8

Czym się przemieszczać?
Pouczający wykres z rozdziału „Cieplej, więc mądrzej” jednoznacznie stwierdza,
że jeśli nie pieszo to rowerem tandemem. W żadnym razie nie promem kosmicznym.
Problem polega na tym, co czynić, kiedy musimy udać się na drugi kontynent
a boimy się użyć żaglówki kolegi. W takich przypadkach ukryty jest cały sens
naszych działań ograniczających emisję CO2.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz8.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 9

Samochód – najprzyjemniejszy grzech.
Wiemy już z poprzedniego scenariusza, że używanie samochodu osobowego
powoduje najszybszy wzrost naszej ‘węglowej odpowiedzialności”.
Czy można nie rezygnując całkowicie z tego „przysmaku” obniżyć nasz
ślad węglowy? Popatrzmy na stosowny wykres, który oczywiście ma wady
generalizacji, ale dobrze ilustruje kierunki poszukiwań.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz9.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 10

Dom – poligon oszczędzania energii
Są już pomysły na dom bezemisyjny. Jeśli do jego konstrukcji wprowadzimy
urządzenia OZE może w efekcie okazać się, że zbliżymy się do zerowego
bilansu energii produkowanej w domu i wykorzystywanej.
Przy tym jednostkowe uwalnianie GHG będzie minimalne.

 

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz10.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 11

Klimatooszczędne odżywianie
Ten sposób ograniczania emisji GHG jest zapewne najmniej spodziewany.
Tymczasem w USA, w wielu miastach położonych na terenach rolniczych
mieszkańcy z przerażeniem stwierdzili, że tylko 5% pożywienia
pochodzi z okolic, nota bene nie tak bardzo bliskich, bo do 50 mil.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz11.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 12

Nie śmieć – przyczyniasz się do ocieplenia klimatu
Tytułowe stwierdzenie nie wydaje się oczywiste na pierwszy rzut oka.
Tymczasem jest tak w istocie. Wszelka niepotrzebna produkcja materialna
prowadzi do bezpośredniego lub pośredniego wzrostu emisji gazów szklarniowych.
Należy się nad tym zastanowić...

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz12.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 13

Ile nas kosztuje globalne ocieplenie?
Jeśli przeciętnie emisja tony GHG powoduje stratę 40 US$
(rzeczywiście od dolara do stu dolarów zależnie od regionu i uwarunkowań
środowiskowych) w wyniku spadku plonów, powodzi, zwiększonej liczby
zachorowań itd. to pełna europejska rodzina traci około 1,5 tys. US$ rocznie...

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz13.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 14

Jak nazwać stan naszego zaniepokojenia?
Scenariusz lekcji na ten temat powinien zawierać skondensowane informacje
o procesie globalnego ocieplenia ze spokojnym wyliczeniem zagrożeń już
stwierdzonych, nie hipotetycznych. Następnie uczniowie starają się znaleźć 
adekwatne określenie na tę sytuację z punktu widzenia pojedynczego obywatela Ziemi.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz14.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 15

Udany prezent dla mieszkańców chroniących klimat
Jako wstępna wprawka obliczamy korzyści energetyczne,
które spowodował w swej szczodrości Prezydent Poznania podczas COP 14.
Otóż, rozdał on rodzinom poznaniaków żarówki energooszczędne z prośbą
o wymienienie obecnie używanych tradycyjnych, żarowych.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz15.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 16

Posadź drzewa – będzie chłodniej
To „klasyczny” scenariusz, który pojawia się we wszystkich publikacjach, w których
autor bierze udział. Po prostu klimat się wciąż ociepla, a drzew przybywa niewiele.
Pomysł jest, zatem nieustannie aktualny, choć wiemy już, że wyłącznie sadzeniem
drzew nie rozwiążemy problemu globalnego ocieplenia.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz16.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 17

Mapa złego jutra.
Mapa zagrożeń, które możliwe są już, a nawet dały znać o sobie
w tym stuleciu. Wskazujemy na mapie, lub nanosimy na mapie
w komputerze, obszary, które ujemnie odczują skutki globalnego
ocieplenia, oraz te, które na nim skorzystają.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz17.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 18

Czy się przyzwyczaimy?
Mottem do tego scenariusza może być fragment słynnego Teatrzyku Zielona Gęś
Gałczyńskiego, gdzie Judyta po obcięciu głowy Holofernesowi poddaje w wątpliwość
wypowiedziane przez niego ostatnie słowa, że pewnie będzie musiał przyzwyczaić się
do życia bez głowy.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz18.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 19

Przyczyny i skutki. Kalejdoskop globalnego ocieplenia
Podsumowaniem, a może wstępem do rozważań o globalnym ociepleniu powinna
być intelektualna układanka polegająca na łączeniu przeróżnych efektów globalnego
ocieplenie. Zwykle tylko podświadomie wyczuwamy, że w przyrodzie wszystko ze
wszystkim się wiąże, że nawet mała zmiana w jednym miejscu może po jakimś
czasie doprowadzić do większych zmian w innym miejscu.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz19.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Scenariusz 20

Mity i hity
Klamrą zamykającą rozważania o klimacie i jego zmianach może być debata
rozprawiająca się z powszechnymi mitami dotyczącymi globalnego ocieplenia.
Tzw. advocatus diaboli, czyli skrajny sceptyk klimatyczny głosi najczęściej
powtarzane mity, a reszta zgromadzonych (klasy) stara się przedstawić
argumenty podważające te opinie.

Pobierz:

Pobierz Pdf Scenariusz20.pdf - pobierz plik

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

slowoklucz
Sfinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Partnerzy:

slowoklucz

Projekt i realizacja:

slowoklucz