EDUKACJA Z KLIMATEM
Scenariusz 1Na czym wiszą chmury?
Oczywiście pytanie jest pozbawione sensu, bo na niczym nie wiszą. Jak powstają i dlaczego wędrują w powietrzu zazwyczaj bez kontaktu
z ziemią objaśniają podstawy meteorologii. Pytanie ma jednak pewien
aspekt istotny, chodzi o pytanie, na jakim tle obserwujemy chmury. Zresztą nie tylko chmury, ale i inne przedmioty i obiekty znajdujące się
ponad głowami: ptaki, samoloty, piłki, gwiazdy, w tym oczywiście Słońce.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 2Ostatnia okazja do spotkania z termometrem rtęciowym.
Dwa lata temu w krajach Unii Europejskiej wycofano z produkcji, a więc także wycofuje się z użytkowania termometry rtęciowe. Można się o tym przekonać
w placówkach służby zdrowia, gdzie nikt już nie „strząsa” lekarskiego termometru.
W codziennym użyciu wciąż mamy z nimi do czynienia.Także precyzyjne,
sprawdzone poprzez porównywanie ze wzorcowymi, termometry meteorologiczne z rtęcią w kapilarze są jeszcze wykorzystywane. Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 3Jak zmierzyć wiatr bez wiatromierza?
Silnych wiatrów w zasadzie się nie mierzy, bo w tym czasie każdy zmyka w bezpieczne miejsce, a urządzenia automatyczne stają się zbyt kruche
przy takich warunkach. W zasadzie podmuchy powyżej 70 m/s niszczą
wszystko i lepiej badać je wirtualnie. Z drugiej strony warto porozmawiać o tych najsilniejszych wiatrach,bo budząc grozę wzbudzają także zainteresowanie.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 4Tajemnice deszczu
Przyrząd do pomiaru deszczu, czyli deszczomierz jest najstarszym instrumentem meteorologicznym. Chińczycy mierzyli opad ciekły za pomocą
podstawianego naczynia w kształcie nocnika już 3 tysiące lat przed n.e.
Dziś owalne naczynie niewiele się różni od pierwowzoru. Dlatego bez trudu
można sobie pozwolić na zorganizowanie sieci pomiarowej...
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 5Chmury bez fotografii
Chmury odgrywają bardzo istotną rolę w kształtowaniu się bilansu cieplnego naszej planety. Nie tylko, dlatego trzeba je znać.
To wiedza przydatna do prognozowania pogody na najbliższe godziny
i następny dzień. O chmurach jest sporo w wydawnictwie – tam
czerpiemy potrzebne informacje.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 6Permanentna ekspedycja w poszukiwaniu halo
To raczej zachęta niż scenariusz. Ale za to zadanie bardzo atrakcyjne. Piękne i tajemnicze zjawisko halo powstające wokół słońca lub księżyca,
jako 22-stopniowej szerokości okrąg lub łuk w chmurze Cirrostratus
wbrew temu, co sądzą liczni niezorientowani pojawia się na naszym niebie dość często.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 7Od ZEA do Kambodży
Na początku należy przypomnieć, że istnieją na świecie, co najmniej dwa rodzaje kalkulowania poziomu wpływu cywilizacji na klimat.
Oficjalna statystyczna informacja, która dysponuje zdecydowanie przeważająca
liczba krajów to dane o emisji gazów szklarniowych przeliczona na tony CO2. Mamy takie dane także w Polsce.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 8Czym się przemieszczać?
Pouczający wykres z rozdziału „Cieplej, więc mądrzej” jednoznacznie stwierdza, że jeśli nie pieszo to rowerem tandemem. W żadnym razie nie promem kosmicznym.
Problem polega na tym, co czynić, kiedy musimy udać się na drugi kontynent
a boimy się użyć żaglówki kolegi. W takich przypadkach ukryty jest cały sens
naszych działań ograniczających emisję CO2.
Pobierz: ------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 9Samochód – najprzyjemniejszy grzech.
Wiemy już z poprzedniego scenariusza, że używanie samochodu osobowego powoduje najszybszy wzrost naszej ‘węglowej odpowiedzialności”.
Czy można nie rezygnując całkowicie z tego „przysmaku” obniżyć nasz
ślad węglowy? Popatrzmy na stosowny wykres, który oczywiście ma wady generalizacji, ale dobrze ilustruje kierunki poszukiwań.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 10Dom – poligon oszczędzania energii
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 11Klimatooszczędne odżywianie
Ten sposób ograniczania emisji GHG jest zapewne najmniej spodziewany. Tymczasem w USA, w wielu miastach położonych na terenach rolniczych
mieszkańcy z przerażeniem stwierdzili, że tylko 5% pożywienia
pochodzi z okolic, nota bene nie tak bardzo bliskich, bo do 50 mil. Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 12Nie śmieć – przyczyniasz się do ocieplenia klimatu
Tytułowe stwierdzenie nie wydaje się oczywiste na pierwszy rzut oka. Tymczasem jest tak w istocie. Wszelka niepotrzebna produkcja materialna
prowadzi do bezpośredniego lub pośredniego wzrostu emisji gazów szklarniowych.
Należy się nad tym zastanowić...
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 13Ile nas kosztuje globalne ocieplenie?
Jeśli przeciętnie emisja tony GHG powoduje stratę 40 US$ (rzeczywiście od dolara do stu dolarów zależnie od regionu i uwarunkowań
środowiskowych) w wyniku spadku plonów, powodzi, zwiększonej liczby
zachorowań itd. to pełna europejska rodzina traci około 1,5 tys. US$ rocznie...
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 14Jak nazwać stan naszego zaniepokojenia?
Scenariusz lekcji na ten temat powinien zawierać skondensowane informacje o procesie globalnego ocieplenia ze spokojnym wyliczeniem zagrożeń już
stwierdzonych, nie hipotetycznych. Następnie uczniowie starają się znaleźć
adekwatne określenie na tę sytuację z punktu widzenia pojedynczego obywatela Ziemi.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 15Udany prezent dla mieszkańców chroniących klimat
Jako wstępna wprawka obliczamy korzyści energetyczne, które spowodował w swej szczodrości Prezydent Poznania podczas COP 14.
Otóż, rozdał on rodzinom poznaniaków żarówki energooszczędne z prośbą
o wymienienie obecnie używanych tradycyjnych, żarowych. Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 16Posadź drzewa – będzie chłodniej
To „klasyczny” scenariusz, który pojawia się we wszystkich publikacjach, w których
autor bierze udział. Po prostu klimat się wciąż ociepla, a drzew przybywa niewiele.
Pomysł jest, zatem nieustannie aktualny, choć wiemy już, że wyłącznie sadzeniem
drzew nie rozwiążemy problemu globalnego ocieplenia.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 17Mapa złego jutra.
Mapa zagrożeń, które możliwe są już, a nawet dały znać o sobie w tym stuleciu. Wskazujemy na mapie, lub nanosimy na mapie
w komputerze, obszary, które ujemnie odczują skutki globalnego
ocieplenia, oraz te, które na nim skorzystają.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 18Czy się przyzwyczaimy?
Mottem do tego scenariusza może być fragment słynnego Teatrzyku Zielona Gęś Gałczyńskiego, gdzie Judyta po obcięciu głowy Holofernesowi poddaje w wątpliwość
wypowiedziane przez niego ostatnie słowa, że pewnie będzie musiał przyzwyczaić się
do życia bez głowy.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 19Przyczyny i skutki. Kalejdoskop globalnego ocieplenia
Podsumowaniem, a może wstępem do rozważań o globalnym ociepleniu powinna być intelektualna układanka polegająca na łączeniu przeróżnych efektów globalnego
ocieplenie. Zwykle tylko podświadomie wyczuwamy, że w przyrodzie wszystko ze
wszystkim się wiąże, że nawet mała zmiana w jednym miejscu może po jakimś
czasie doprowadzić do większych zmian w innym miejscu. Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |
Scenariusz 20Mity i hity
Klamrą zamykającą rozważania o klimacie i jego zmianach może być debata rozprawiająca się z powszechnymi mitami dotyczącymi globalnego ocieplenia.
Tzw. advocatus diaboli, czyli skrajny sceptyk klimatyczny głosi najczęściej
powtarzane mity, a reszta zgromadzonych (klasy) stara się przedstawić argumenty podważające te opinie.
Pobierz:
------------------------------------------------------------------------------------------------ |