Góry lodowe i transport - Pożytki z historii Titanica
1. Wprowadzenie:
2. Poleć uczniom, aby na podstawie filmu odpowiedzieli na pytanie, czy globalne ocieplenie może wpłynąć na bezpieczeństwo lotów.
3. Treść filmu “Turbulencja”
a) Mechanizm i skutki turbulencji.
b) Prądy strumieniowe.
c) Inne zagrożenia (mikrospływy powietrza, wyładowania elektryczne, oblodzenie)
d) Wpływ globalnego ocieplenia na bezpieczeństwo podróży samolotem.
e) Przewidywane zmiany w klimacie.
4. Spytaj uczniów czym są turbulencje i prądy strumieniowe.
5. Treść filmu „Tragedia Titanica”
a) Opis góry lodowe
b) Prognozy dotyczące zmian pokrywy lodowej.
c) Prądy morskie a góry lodowe.
6. Większość ludzi żyje na półkuli północnej. Tam też przebiega więcej tras komunikacyjnych i transportowych. Transport drogą morską jest powolny, ale tani. Okazuje się, że na półkuli północnej w średnich szerokościach geograficznych coraz bardziej mogą mu zagrażać góry lodowe. Na podstawie filmu poleć uczniom wyjaśnienie, dlaczego sytuacja jest trudniejsza na półkuli północnej niż na półkuli południowej.
7. Podsumowanie:
Praca dla uczniów w grupach lub indywidualnie: sporządzenie i przeprowadzenie ankiety dotyczącej środków transportu. Ankieta miałaby na celu zbadanie, w jakim stopniu ludzie są świadomi, jak bardzo samochody szkodzą środowisku i na ile są skłonni ograniczyć używanie tego środka transportu.
Pomoc:
webankieta.pl to narzędzie online pozwalające na samodzielne zaprojektowanie oraz przeprowadzenie badania ankietowego. http://webankieta.pl
Możesz również pobrać Scenariusz w formie PDF |