Zmiany w poziomie mórz i oceanów
1. Wprowadzenie:
Przedstaw w formie graficznej bilans wodny świata
Zwróć uwagę uczniów na lodowce: w przypadku ich roztopienia ludzkość straci olbrzymi magazyn słodkiej wody oraz nastąpi zagrożenie podniesieniem się poziomu oceanu.
2. Zapoznaj z faktami: Stwierdzono postępujące topnienie lodowców na półkuli północnej, zarówno tych w górach jak i w Arktyce. Nie wiadomo w jakim tempie i jaki procent lodów ubędzie, ani o ile podniesie się poziom oceanów. Zmiany poziomu mórz i oceanów nie są niczym nowym i następowały w przeszłości historycznej. Wpływ na to miały ruchy tektoniczne, postępujące lub ustępujące zlodowacenia.
3. Zmiany linii brzegowej w czasach historycznych i obecnie pokazuje film „Nowa Atlantyda”
Treść:
a) system ochraniający Holandię przed inwazją morza
b) czynniki wywołujące intensywne sztormy
c) lądy zalane w czasach historycznych
d) wyobrażenia dotyczące Atlantydy
e) prognozy zmian poziomu oceanów w najbliższym stuleciu
f) rola oceanów w pochłanianiu dwutlenku węgla i wpływ oceanów na globalne ocieplenie.
4. Uczniowie porównują treści map: rozmieszczenia ludności świata i hipsometryczną mapę świata. Formułują wnioski.
Można przygotować dwie folie z tych map i nanieść jedną na drugą.
Uczniowie zapisują przyczyny dużego zaludnienia wybrzeży i zauważają straty, jakie dokonają się w razie zalania tych terenów przez ocean.
5. Na poziomicowej mapie Polski lub Europy uczniowie prowadzą linię na wysokości 80m n.p.m.– przypuszczalną linię brzegową przy bardzo pesymistycznej prognozie . Wnioski.
Internet: http://flood.firetree.net/ znajdziesz interaktywną mapę i zdjęcie satelitarne świata, gdzie można zmieniać poziom morza do 14 m.
6. Oceany pochłaniają dwutlenek węgla z atmosfery. Czy uchroni nas to przed efektem cieplarnianym ? Poleć uczniom na podstawie filmu przedstawić prognozy pesymistyczne i optymistyczne.
Możesz również pobrać Scenariusz w formie PDF |