Biosfera w obliczu zmian klimatu - Kto straci, kto zyska?
1. Wprowadzenie:
polecenia dla ucznia:
2. Informacja:
Charakterystyczną cecha klimatu umiarkowanego przejściowego jest duża zmienność pogody z dnia na dzień i z roku na rok. Zachowana jednak zostaje tzw. dynamiczna równowaga systemu klimatycznego.
O zmianie klimatu mówimy, gdy ta równowaga zostaje zachwiana. Takie zmiany następowały w przeszłości historycznej. W średniowieczu miało miejsce optimum klimatyczne (okres gorący i suchy), natomiast lata 1400 – 1850 to tzw.. Mała Epoka Lodowa.
Najnowsze zmiany są jednak bardzo szybkie, zauważalne w ciągu życia jednego pokolenia. W ciągu ostatnich 100 lat średnia roczna globalna temperatura powietrza wzrosła o 0,6º C.
W ciągu ostatnich 500 lat najwyższe średnie temperatury roczne zanotowano w 1973 – 2002.
3. Na podstawie filmu poleć uczniom odpowiedzieć
- Jak ostatnio zmieniają się pory roku w Polsce.
- Wymienić korzyści i zagrożenia wynikłe z tych zmian.
4. Treść filmu „Mrożone tropiki”
a) wpływ pogody na wydarzenia historyczne
b) zmiany długości pór roku w Polsce
c) korzyści i zagrożenia dla rolnictwa w Polsce przy prognozowanych zmianach klimatu
d) zmiany rozmieszczenia obszarów rolniczych na świecie
e) skutki ekonomiczne globalnego ocieplenia
5. Polecenia dla ucznia:
Wskaż na mapie obszary, które ujemnie odczują skutki globalnego ocieplenia i te, które na nim skorzystają
6. Na świecie nasilą się ruchy migracyjne. Na obszarach biednych wzrośnie bieda, co może grozić epidemiami, konfliktami na skalę światową. Jak temu przeciwdziałać ? (burza mózgów, dyskusja). Należy uświadomić uczniom, że z tego powodu ucierpią także bogaci np. szerzenie się epidemii AIDS, zagrożenie ptasia grypą, terroryzm.
7. Kto jest głównie odpowiedzialny za emisję zanieczyszczeń, a kto najbardziej odczuwa skutki ? Na podstawie poniższych danych wskaż państwa które najbardziej odpowiadają za pogarszające się warunki życia na Ziemi.
Możesz również pobrać Scenariusz w formie PDF |