Ty w stosunku do ocieplenia - Globalne domino
1. Wprowadzenie:
Mieszkańcy Polski tęsknią za ciepłem. W powszechnym odczuciu mało jest w naszym kraju dni gorących i bezdeszczowych. Z tego powodu Polacy chętnie wyjeżdżają na urlopy do cieplejszej strefy klimatycznej, szczególnie do krajów basenu Morza Śródziemnego. Wielu rodaków informację o efekcie cieplarnianym przyjmuje z radością, oczekując w naszym kraju klimatu śródziemnomorskiego. Takie rozumienie skutków globalnego ocieplenia jest bardzo uproszczone, a często nieprawdziwe.
2. Na podstawie filmu „Gorący świat” poleć uczniom:
3. Treść filmu „Gorący świat”
a) Wpływ upału na człowieka.
b) Zróżnicowanie skutków globalnego ocieplenia w różnych strefach klimatycznych/
c) Problemy zwiazane z niedoborem czystej wody.
d) Pogoda a zachowania ludzi.
e) Prognoza zmian klimatu dla Europy. Ocena tych zmian w kategorii korzyści i strat.
4. Polecenia dla ucznia:
• Wymień cechy klimatu, w którym człowiek czuje się komfortowo (wysokość temperatury , wielkość i rozkład opadów, wiatry, zachmurzenie, pory roku)
• Wskaż na mapie obecne obszary o takim klimacie oraz te przewidywane w przyszłości
• Jak na Twoje samopoczucie działają: silne wiatry, duże zachmurzenie, burza , mrozy, upały itp.
• Omów rolę ozonu w stratosferze i w troposferze. Jak chronić się przed jego brakiem lub nadmiarem ?
5. Podsumowanie:
Słuchacze powinni być świadomi różnorodności efektów, jakie niesie globalne ocieplenie i tego, że wielu zmian nie umiemy jeszcze przewidzieć.
Na zakończenie proponuję wykonanie ćwiczenia „Efekt domina”
ĆWICZENIE „EFEKT DOMINA”
Globalne ocieplenie powoduje efekt domina – jedna zmiana powoduje ciąg następnych. Ułóż poniższe „kostki domina” w logiczne ciągi zdarzeń. Zaproponuj samodzielnie treści innych „kostek”.
Możesz również pobrać Scenariusz w formie PDF |